معرفی چهار نوع بست فلزی و نحوه کارکرد آنها

معرفی چهار نوع بست فلزی و نحوه کارکرد آنها

معرفی چهار نوع بست فلزی و نحوه کارکرد آنها

بست فلزی جز ابزار های مکانیکی با کاربردهای بسیار زیاد است. بست فلزی انواع متفاوتی دارند که به خصوص در صنعت ساختمان سازی بسیار پرکاربرد هستند. کاربرد اصلی بست فلزی، این است که اجسام را محکم نگه می دارد و نمی گذارد که حرکت کنند و منحرف شوند. چون کاربردهای بسیار متنوعی دارند، باید از زنگ زدن محافظت شوند، بنابراین از جنس روی، فولاد زنگ نزن، آلومینیوم، ورق های گالوانیزه و مسی (که می تواند با روکش یا  بدون آن باشد) ساخته شوند.

انواع بست فلزی

همان طور که توضیح داده شد بست فلزی به منظور محکم نگه داشتن اجسام است و با این کار باعث می شود که اجسام در جای خود ثابت مانده و منحرف نشوند. با توجه به جنس و کاربردهایی که دارد به انواع گوناگون دسته بندی می شود. در این مقاله به طور خلاصه به چهار نوع آن می پردازیم.

بست فلزی پایه دار

یکی از رایج ترین نگهدارنده­ های لوله است. از این نوع بست برای ثابت کردن لوله­ های فلزی، چدنی، مسی، استیل، پوش فیت و.. استفاده می­ شود و قابل عرضه بدون روکش و یا با روکش عایق از جنس PVC و EPDM می باشد. این بست به همراه پایه پلی اتیلن با قابلیت تحمل دما از دمای ۳۰- الی ۱۵۰+ درجه سانتیگراد می باشد. مناسب نصب انواع لوله های فلزی، پلی اتیلن، مسی، استنلس استیل، کابل و …. در صنایع ساختمانی و تاسیساتی می باشد.

معرفی چهار نوع بست فلزی و نحوه کارکرد آنها, کیان صنعت
بست فلزی پایه دار

بست فلزی دو تکه آویز

از جمله پرمصرف ترین، پرکاربردترین و ارزانترین محصول در بازار است. بست فلزی دو تکه آویز از ورق آهن CS-ST37 همراه پوشش های متفاوت رنگ الکترواستاتیک (طوسی، مشکی، زرد ..) با پیچ و مهره طرفین و به همراه میله آویز 16 cm و بسته به مورد استفاده با یا بدون روکش عایق در بازار موجود می باشد.

معرفی چهار نوع بست فلزی و نحوه کارکرد آنها, کیان صنعت
بست فلزی دوتکه آویز

بست فلزی آویز رکابی

مناسب برای لوله کشی سیستم های اطفاء حریق می باشد که در سایز های ۱ الی ۳۶ اینچ جهت نگهداشتن انواع لوله های فلزی، استنلس استیل، کابل، پلیکا و …. موجود است و با نصب آسان و به صورت آویز در زیر سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین مصرف آن برای نگهداری و حفظ لوله های آتش نشانی و سیستم اطفا حریق می باشد. لوله کشی سیستم آتش نشانی اصولا به صورت افقی و در زیر سقف است و از این رو به صورت آویز و در زیر سقف ها استفاده می شود.

معرفی چهار نوع بست فلزی و نحوه کارکرد آنها, کیان صنعت
بست فلزی آویز رکابی

بست کرپی

یکی از پرمصرف‌ترین مهارکننده‌ها در صنعت تاسیسات است که از شکل دادن یک مفتول (ROD) ساخته می‌شود و قابل تولید از مفتول‌های آهنی به همراه پوشش گالوانیزه سرد، گالوانیزه گرم، تفلون، داکرومات و… است که به همراه دو عدد مهره و دو عدد واشر به فروش می‌رسد. بست کرپی بطور معمول در صنایع مختلف نظیر فولاد، معدن، نفت، گاز، پتروشیمی، حمل و نقل ، راهسازی، سازه های فلزی، تجهیزات و ماشین آلات گوناگون به کار می روند. وظیفه اصلی آن، مهار یا فیکس کردن لوله ها جهت جلوگیری از ارتعاشات و یا جابجایی می باشد.

معرفی چهار نوع بست فلزی و نحوه کارکرد آنها, کیان صنعت
بست فلزی کرپی

سخن آخر

بست فلزی جز ابزاری برای محکم نگه داشتن اجسام می باشد. انواع متفاوتی دارد که به خصوص در صنعت ساختمان سازی بسیار پرکاربرد هستند. چون کاربردهای بسیار متنوعی دارد، باید از زنگ زدن محافظت شودبا توجه به جنس و اشکال، وظایف مختلفی برعهده دارند.

نوشته قبلی

آشنایی با پایه بست کمربندی

نوشته بعدی

8 کاربرد مهم لوله های مسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امنیت: *

سبد خرید